Dankzij de afstandstolkendienst van het CAB kan je zorgeloos telefoneren. Van een telefoontje naar je collega tot een afspraak maken bij de kapper, het is allemaal mogelijk. Jij ziet de afstandstolk op het beeldscherm van een toestel naar keuze en de afstandstolk belt naar de persoon die jij wenst te bereiken. De tolk zal alles wat er tijdens het telefoongesprek gezegd wordt van Vlaamse Gebarentaal naar Nederlands tolken en omgekeerd.
Via de afstandstolkendienst kan je niet enkel telefoneren, maar is het bovendien mogelijk om een kort gesprek te voeren. Het is dus mogelijk om de afstandstolk in te zetten als je, je op dezelfde plaats bevindt als de persoon waarmee je een gesprek wil voeren. In onverwachte situaties heb je dus altijd een tolk bij de hand.
Als je zelf niet doof bent, maar contact wenst op te nemen met een dove persoon kan je de afstandstolkendienst bereiken op het nummer 09 352 01 12.
Er zijn veel situaties waarin het handig is om een afstandstolk in te schakelen. Via een afstandstolk kan je bijvoorbeeld:
- een telefonische afspraak maken bij je huisarts;
- een kort overleg met je baas hebben;
- een fijne babbel met een collega tijdens de middagpauze hebben;
- een leuk telefoongesprek met je (groot)ouder hebben;
- een afhaalmaaltijd telefonisch bestellen.
Hoe werkt het?
Als je de afstandstolk-app nog niet hebt gedownload is dat de eerste stap. Je kan de app in Google Play, in de App Store en voor Windows gratis downloaden. Als de app geïnstalleerd is, kan je een account aanmaken. Dat doe je door je gegevens in te vullen in de app. Je zal vervolgens tijdens de werkuren van het CAB een e-mail ontvangen met je wachtwoord en gebruikersnaam. Als je de login-gegevens hebt ontvangen kan je, je aanmelden. Nu kan je zoveel bellen als je wil op de manier die het best bij jou past.
Er zijn verschillende mogelijkheden:
- Als je op de knop ‘CAB VI VGT’ klikt kom je terecht bij een afstandstolk die alles wat er gezegd wordt van Vlaamse Gebarentaal naar Nederlands en van Nederlands naar Vlaamse Gebarentaal zal tolken.
- Als je op de knop ‘CAB VI TEKST’ klikt kom je terecht bij een afstandstolk die alles wat er gezegd wordt van geschreven Nederlands naar gesproken Nederlands vertaalt.
- Als je een noodoproep moet voeren, klik je op de knop ‘Nood’.
- Daarnaast kan je ook het beeld en je internetverbinding testen door op de knop ‘test mij’ te klikken. Mocht je problemen ervaren kan je op dinsdag en vrijdag tussen 8u30 en 16u30 via de knop ‘CAB Hulplijn’ om assistentie vragen. Het is ook mogelijk om een mailtje te sturen naar tolkaanvraag@cabvlaanderen.be.
Wil je ook gebruik maken van de afstandstolkendienst? Schrijf je dan hier snel in!
Heb je nog vragen? Neem eerst een kijkje bij de veelgestelde vragen (FAQ).
Staat je vraag er niet tussen? Stel je vraag hier.