TIPS & TRUCS - BESTE WERKWIJZEN BINNEN DE AFSTANDSTOLKENDIENST

 

Stel jezelf en de ATD altijd uitgebreid en rustig voor zodat het voor de persoon aan de andere kant van de lijn duidelijk is wat er gebeurt.
Vergeet niet dat het de eerste keer kan zijn voor die persoon dat die zo een oproep krijgt en dus even tijd nodig heeft om de situatie te begrijpen.

Zorg dat je goed in beeld zit, dat de tolk je gezicht en beide handen kan zien, dat er licht genoeg is, dat het achtergrondlicht niet te fel is, dat je de gsm of tablet waarmee je belt op een stabiele ondergrond staat (bijvoorbeeld niet gebaren met de gsm in je ene hand)

Heb respect voor normale houding of etiquette aan de telefoon (je belt bijvoorbeeld niet in je blootje naar de ATD!). Ook niet terwijl je aan het eten bent of met een sigaret in je mond.

Als er een technisch probleem is en de oproep niet kan doorgaan, kan de tolk zelf de dove klant opbellen. Zo vermijd je dat je terug in de wachtrij komt te staan achteraan en weer moet wachten.
Maar let op: dit duurt wel enkele seconden. Als je niet wacht en toch zelf al terug inbelt en in de wachtrij staat, kan de tolk jou niet meer bereiken. Dan zul je toch weer moeten aanschuiven.

Voordat het telefoongesprek aanvangt: zeg kort even naar wie je belt en waarom. Zo kan de tolk al een beeld vormen van waarover het gesprek zal gaan en zal er ook beter getolkt worden.

Focus je op het telefoongesprek. Sla geen babbeltje, terwijl je aan het bellen bent, met andere mensen bij jou in de ruimte.

Let erop of het telefoonnummer dat je wilt bellen een Belgisch nummer of een buitenlands (bv. Nederlands) nummer is. Dan moet er een andere landscode (+32, +31, …) gedraaid worden.

Als je belt naar diensten, hebben zij meestal gegevens nodig van jou. Leg deze gegevens vooraf klaar voordat je aan het gesprek begint. (Vb. Overheidsdiensten hebben een rijksregisternummer nodig / de bank wil een bankrekeningnummer / garage of keuring hebben de nummerplaat of inschrijvingsbewijs nodig / …)

Als er een technisch probleem is (vb. geen goede verbinding of slechte beeldkwaliteit), grijp dan terug naar de chatfunctie in MMX. Zo kun je toch nog communiceren met de tolk en afspreken hoe het technische probleem opgelost kan worden.